انواع کامپیوتر _ چند نوع کامپیوتر وجود دارد؟

کامپیوتر ماشینی است قابل برنامه ریزی و دارای حافظه که میتواند عملیات ریاضی و منطقی را انجام دهد. ساختار داخلی این ماشین به گونه ای است که همه محاسبات و پردازشها بر مبنای دودویی یا همان باینری (Binary) صورت می گیرد. به این معنا که در نهایت تمامی دستورات باید به یکی از دو حالت خاموش یا روشن یا صفر و یک تبدیل شود تا کامپیوتر بتواند بر آن اساس محاسبات را انجام دهد. در این مطلب با انواع کامپیوتر آشنا خواهید شد:

انواع کامپیوتر:

کامپیوتر ها به چهار دسته تقسیم میشوند: ریز کامپیوتر ، کامپیوتر کوچک ، کامپیوتر بزرگ و ابر کامپیوتر.

ریز کامپیوتر ها (Micro Computer)

این نوع کوچکترین و ارزان قیمت ترین نوع کامپیوتر ها هستند. به دلیل اینکه کاربران از آنها برای کار های روزمره در منازل و محل کار استفاده میکنند به آنها (Personal Computer) یا کامپیوتر های شخصی هم گفته میشود. سرعت پردازش این کامپیوتر ها حدود یک الی چهار میلیون دستورالعمل در ثانیه است.

_ این کامپیوتر ها به دو دسته تقسیم میشوند :

کامپیوتر های رومیزی (Desktop)

این کامپیوتر ها اغلب کاربرد های خانگی، شخصی و اداری دارند.

کامپیوتر های رو میزی
کامپیوتر های کیفی یا روپایی (Laptop)

این نوع کامپیوتر ها به شکل یک کیف کوچک قابل حمل هستند که هم با برق شهر و هم با باطری کار میکنند. نوع سبک تر این کامپیوتر ها را که اغلب افراد از آنها استفاده میکنند نوت بوک یا (Notebook) نیز میگویند.

لپ تاپ ها

این کامپیوتر ها از لحاظ امکانات و توانایی همانند کامپیوتر های رومیزی هستند و ویژگی مهم آن قابل حمل به خاطر وزن و حجم کم و استفاده بدون اتصال به برق شهر می باشد.

کامپیوتر کوچک (Mini Computer)

این کامپیوترها از نظر سرعت بسیار قوی تر از کامپیوترهای شخصی هستند و در اکثر مراکز اداری، تجاری و دانشگاهی، که دارای حجم اطلاعات متوسط هستند، استفاده می شوند. قیمت این کامپیوترها بالاتر از کامپیوترهای شخصی است. قابلیت سرویس دهی همزمان به چندین کاربر را دارند. و سرعت پردازش در این کامپیوترها بین یک تا هشت میلیون برنامه در ثانیه است.

کامپیوتر کوچک

کامپیوتر بزرگ (Main Frame Computer)

از این دسته از کامپیوترها در مراکز بزرگ تجاری، دانشگاه های بزرگ و برخی از مراکز بزرگ دولتی که حجم اطلاعات زیاد و نیاز به سرعت بالا جهت مبادله داده و اطلاعات دارند، استفاده می شوند. قیمت و هزینه نگهداری و پشتیبانی این گونه کامپیوترها زیاد است و احتیاج به نیروی متخصص دارد. از این کامپیوترها چندین کاربر به طور هم زمان می توانند استفاده کنند. و سرعت پردازش این گونه کامپیوترها بين 5 إلى 20 میلیون دستورالعمل در ثانیه می باشد.

ابر کامپیوتر (Super Computer)

این کامپیوترها از نوع تجهیزات استراتژیک هستند. و به دلیل تکنولوژی و قیمت بسیار بالا در انحصار چند کشور انگشت شمارند. و چند شرکت محدود آنها را طراحی و پیاده سازی می کنند.

ابر کامپیوتر ها

سازمان هوا فضا آمریکا نمونه ای از مراکز مجهز به این کامپیوترها می باشد. سرعت پردازش این کامپیوترها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیون دستورالعمل در ثانیه می باشد. به تازگی در ایران هم ابر رایانه ای با نام سیمرغ رونمایی گردید. و ایران هم جزء چند کشور برتر ساخت ابر کامپیوتر قرار گرفت. ابر رایانه سیمرغ در فضایی به مساحت تقریبی ۲۵۰ متر مربع با قابلیت گسترش به ۴۰۰ متر مربع ساخته شده است.

ما را در شبکه های اجتماعی و پیامرسان ها  دنبال کنید

دریافت خبرنامه

برای دریافت جدید ترین مطالب و نوشته های سایت ایمیل خود را برای ما ارسال کنید