تروجان چیست؟

کلمه تروجان از افسانه قدیمی یونانی ها که تروی یا تروا نام دارد گرفته شده است. بر اساس این افسانه یونانی ها برای نفوذ به درون قلعه دشمن اسب بزرگی ساختند. چند تن از نیرو های خود را در آن پنهان و این اسب را به دشمن هدیه دادند. هنگام شب سربازان از اسب خارج و با غافلگیر کردن دشمن پیروز شدند.

تروجان چیست؟

تروجان هم که نوعی بدافزار است به همین شکل وارد کامپیوتر مورد نظر میشود. تروجان ها نرم افزار های کاربردی هستند که توسط هکر ها دستکاری شده اند. این نرم افزار ها خود را یک نرم افزار سالم معرفی میکنند. این نرم افزار ها نرم افزار هایی هستند که کاربر آنها را از منابع و سایت های غیر معتبر دریافت و روی سیستم خود نصب میکند. بسیاری از نرم افزار های کرک شده و غیر قانونی میتوانند شامل تروجان ها باشد که کاربران فریب میخورند و آن ها را روی سیستم خود نصب میکنند.

زمانی که نرم افزار اجرا میشود کد های مخرب و پنهان شده در آن اجرا میشوند و سیستم عامل کاربر مورد حمله قرار میگیرد. تروجان ها میتواند حتی به صورت یک فایل داده باشند. بر خلاف ویروس تکثیر نمیشوند و به وسیله کاربر روی کامپیوتر نصب میشوند. این بدافزار میتواند اطلاعات کاربر را مانند رمز های عبور و یا اطلاعاتی که روی هارد کامپیوتر موجود میباشند را به سرقت ببرند.

روش جلوگیری از ورود تروجان ها به کامپیوتر

تروجان ها معمولا در بیشتر موارد از روش هایی برای نفوذ به کامپیوتر استفاده میکنند. برای جلوگیری از این روش ها باید اقداماتی انجام داد . در زیر چند مورد معرفی شده:

امنیت و راه های جلوگیری از تروجان

_ هکر ها تروجان ها را در قسمتی از یک نرم افزار قرار میدهند و آن را در اینترنت به اشتراک میگذارند. تا کاربران این نرم افزار ها را دانلود و روی کامپیوتر خود نصب کنند. پس سعی کنید نرم افزار هایی را که لازم دارد یا از منابع و سایت های معتبر دریافت کنید. یا به صورت حضوری از فروشگاه های لوازم کامپیوتری یا سی دی فروشی ها خرید کنید. اینکار کمی هزینه بردار است اما ارزش سالم ماندن و به سرقت نرفتن اطلاعات را دارد!

_ برخی اوقات کدهای مخرب تروجان روی سایت ها قرار داده میشوند. و زمانی که کاربر وارد سایت آلوده میشود سایت با اجرا یک برنامه یا قطعه کد روی کامپیوتر کاربر تروجان را روی آن کپی میکند. گرچه که مروگر هایی مانند کروم و فایرفاکس از ورود کاربر به این سایت ها جلوگیری میکنند. اما بازهم سعی کنید وارد سایت های مشکوک و هر سایتی نشوید.

_ ارسال تروجان به وسیله ضمیمه کردن آن به ایمیل یکی دیگر از راه های نفوذ این بدافزار است. بنابر این هیچ گاه ایمیل های ناشناس را باز نکنید و بدون باز کردن آنها را حذف کنید.

نرم افزار مقابله با تروجان

نرم افزار مقابله با تروجان ها

برای مقابله با تروجان ها باید از نرم افزارهای امنیتی که برای این کار ساخته شده اند، استفاده کنید Trojan Killer یکی از این نرم افزارهاست که با نصب آن میتوانید خود را در مقابل تروجان ها محافظت کنید و اگر تروجانی در کامپیوتر شما فعالیت می کند، از بین ببرید. قابلیت شناسایی و حذف تروجانها در صورت آلوده بودن سیستم، دیتابیس قوی و غنی از فهرست انواع تروجانها قدرت بالا در شناسایی فایل های مخرب، شناسایی و جست وجوی سریع در میان اطلاعات، محافظت از انواع فایل های شخصی و رمزهای اینترنتی از قابلیت های کلیدی این نرم افزار است.

ما را در شبکه های اجتماعی و پیامرسان ها  دنبال کنید

دریافت خبرنامه

برای دریافت جدید ترین مطالب و نوشته های سایت ایمیل خود را برای ما ارسال کنید