شبکه های بیسیم یا وایرلس (wireless)

در زندگی روزانه برقراری ارتباط از راه دور با دیگران برای هر فرد از اهمیت بسزایی برخوردار است. چیزی که بتواند سرعت کار های روزانه یک فرد را بالا تر ببرد قطعا برای همه مهم است. اما این ارتباط و سرعت از کجا و چه چیز به وجود آمده و ساخته شده؟ قطعا شبکه های بیسیم پاسخگوی خیلی از این نیاز ها میباشد. ما قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم و ببینیم که وایرلس یا همان شبکه های بیسیم چیست؟ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شبکه های بیسیم

ارتباط بین شبکه های بیسیم از طریق یک امواج رادیویی برقرار میشود که باعث برقراری ارتباط میان دستگاه های مختلف مثل تلفن های همراه، تبلت ، لپ تاپ و …. میشوند. این ارتباط میتواند بین دو سازمان در دو مکان مختلف را از طریق امواج رادیویی و بی سیم برقرار کند این شبکه در محدوده فرکانسی 2.4 GHz 5 – GHz میباشد.

شبکه های بیسیم به سه دسته کلی تقسیم میشوند:

_ شبکه wireless ثابت:

این نوع شبکه از امواج رادیویی استفاده میکند و خط دید مستقیم برای برقراری ارتباط لازم دارد. بدین معنی که موانع باعث قطع شدن ارتباط میشود. با این حساب باید دانست که تمام شبکه های رادیویی حساس به شرایط محیطی میباشد. برف ، باران ، گرد و غبار و مه بر روی سیگنال های رادیویی تاثیر میگذارند و باعث قطع شدن ارتباط میشود.

وایرلس

بر خلاف تلفن های همراه و یا دیگر دستگاه های وایرلس ، این شبکه از آنتن های ثابت استفاده میکند و به طور کلی میتواند جانشینی مناسب برای شبکه های کابلی باشد. این نوع شبکه میتواند برای ارتباطات پر سرعت اینترنت مورد استفاده قرار گیرد و میتواند اطلاعات بیشتری را دهد و در نتیجه هزینه ها را کاهش دهد.

( انواع روش های برقراری ارتباط در شبکه وایرلس ثابت )

1_ مخابره بیسیم :

این روش یکی از انواع راه های ارسال اطلاعات ، ارسال به وسیله امواج مایکروویو یا همان امواج رادیویی است.

2_ مخابره بدون سیم :

در این روش انتقال اطلاعات بین ایستگاه ها از طریق امواج مایکروویو صورت میگیرد که عبارتند از :

_ مخابره زمینی :

برای این منظور از آنتن های بشقابی استفاده میشود و در جاهایی که امکان کابل کشی وجود ندارد مورد بهره برداری قرار میگیرد.

_ مخابره ماهواره ای :

در این روش انتقال اطلاعات توسط ماهواره هایی که حول زمین هستند بین دو ایستگاه زمینی صورت میگیرد و در مواقعی که مخابره زمینی امکان پذیر نباشد مورد استفاده قرار میگیرد.

_ شبکه وایرلس قابل حمل :

این شبکه بیسیم دستگاهی است که معمولا خارج از خانه ، دفتر کار و یا در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار میگیرد. نمونه های آن عبارتند از : تلفن های همراه ، نوت بوک ها. دستگاه های پیغام گیر این شبکه از ماکروویو و امواج رادیویی جهت انتقال اطلاعات استفاده میکند.

_ سیستم وایرلس مادون قرمز :

این شبکه از امواج مادون قرمز جهت انتقال سیگنال هایی محدود بهره میبرد. این سیستم معمولا در دستگاه های کنترل از راه ، تشخیص دهنده حرکت و دستگاه های بی سیم کامپیوتر های شخصی استفاده میشود. این سیستم ها امکان اتصال کامپیوتر ها به هم را نیز میدهد و به راحتی میتوان توسط این نوع از شبکه های وایرلس ، شبکه های داخلی را راه اندازی کرد.

مادون قرمز

انواع آنتن در شبکه های وایرلس

آنتن ها را میتوان به دو رده کلی درون ساختمان Indoor و بیرون ساختمان Outdoor تقسیم بندی کرد. آنتن های بیرونی عموما دارای جنس, پوشش و اتصالاتی هستند که بتوانند در شرایط دشوار فضای آزاد مثل باد, طوفان, برف, باران و سرما و گرمای شدید دوام بیاورند. در حالی که آنتن های درون ساختمان با ظاهر و پوشش ظریف و حتی الامکان زیبا ساخته می شوند تا باعث زشت شدن محیط داخلی ساختمان و دکوراسیون آن نشوند آنتن های درونی را نمی توان در بیرون ساختمان نصب کرد مگر آنکه در مشخصات آن به صراحت به ویژگی (درونی یا بیرونی) اشاره شده باشد. به طور کلی در شبکه های وایرلس سه نوع آنتن وجود دارد که البته هر کدام دارای زیر مجموعه هایی می باشند.

آنتن همه طرفه Omni Directional:

به آنتن های میله ای شکلی که تشعشات آنها در تمام جهت ها منتشر می شود (360 درجه)، آنتن های Omni-Directional یا همه طرفه می گویند، آنتن های دو قطبی یا Dipole یک نوع آنتن Omni-Directional هستند. آنتن های Omni-Directional
به جهت پوشش وسیعی که نسبت به آنتن های Semi-Directional و Highly-Directional ایجاد می کنند برای ساخت Access Pointها به کار می روند، بهتر است Access Point ها را در مرکز خانه با محل کار نصب کرد تا پوشش بهتری داشته باشند.

آنتن نیمه جهت دار Semi Directional:

به آنتن هایی گفته میشود که به صورت خارجی یا بیرون از ساختمان می باشد و معمولا بالای ساختمان ها استفاده می شود برای اتصال یک ساختمان به ساختمان دیگر و برای اینکه دید مستقیم به یکدیگر داشته باشند از دکل های وایرلس استفاده می شود و معمولا ارتفاع این دکل ها زياد است. برای اینکه نباید مانعی بین آنها باشد زیرا باعث قطع شدن اتصال می شود.

آنتن نیمه جهت دار

انتن های Semi-directional برای ارتباطات Point to Point در مسافت های کوتاه و متوسط تا فاصله کمتر از 3.3 کیلومتر به کار می روند. در ارتباطات Point to Multi-Point که آنتن های Omni-directional در مرکزيت قرار دارند، این آنتن ها در اطراف آنتن مرکزی قرار گرفته و یک توپولوژی ستاره ای تشکیل می دهند. معمولا از آنتن های Omni-directional برای Access Point ها استفاده می شود.

کاملا جهت دار Highly Directional:

از این آنتن ها برای مسافتها طولانی (بیش از ۲ کیلومتر) استفاده می شود برای اینکه دو محل را به هم متصل کرد باید، دو محل نسبت به هم دید مستقیم داشته باشند.

مدل آنتن های کاملا جهت دار

ما را در شبکه های اجتماعی و پیامرسان ها  دنبال کنید

دریافت خبرنامه

برای دریافت جدید ترین مطالب و نوشته های سایت ایمیل خود را برای ما ارسال کنید