وبلاگ چیست و چه کار میکند + معرفی سرویس های وبلاگ سازی

وبلاگ چیست؟

وبلاگ یا تارنوشت نوعی وبسایت است که ما میتوانیم در آن مانند یک نویسنده مطالب دلخواه خود را به بازدید کنندگان اینترنت انتشار دهیم.

وبلاگ ترکیبی از دو کلمهٔ «web» و «log» به معنای ثبت وقایع روزانه است. به طور مفهومی وبلاگ یک دفترچه یاداشت برای نویسنده است که خصوصی نیست و همه میتوانند مطالب داخل آن را ببینند و بخوانند.

نویسنده ممکن است بخواهد درباره تخصص خود یک مطلب بنویسد و چیزی را آموزش دهد یا خاطراتی از خود بنویسد و یا حتی گزارش روزانه از یک موضوع مهم قرار دهد.

وبلاگ ها

وبلاگ چه کار میکند؟

همانطور که گفتیم وبلاگ برای نوشتن مطالب و یادداشت های یک نویسنده است. در علاوه بر نویسندگی میتوان به انتشار رسانه های صوت و تصویر پرداخت که این بستگی به نویسنده دارد که چه میخواهد منتشر کند. حتی میتوان لینک سایت ها یا شبکه های اجتماعی را انتشار داد تا دیگران بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین شما میتوانید ایجاد نظر سنجی کنید، پرسش های گروهی راه بیاندازید و با مخاطبان یا کاربران خود تعامل داشته باشید.

وبلاگ ساز های پر طرفدار در ایران

لوگو وبلاگ ساز ها

چند مورد از وبلاگ ساز های پرطرفدار را در لیست زیر میتوانید مشاهده کنید:

  • بلاگفا
  • بلاگ اسکای
  • پرشین بلاگ
  • رز بلاگ
  • میهن بلاگ (متوقف شده)
  • پارسی بلاگ
  • آوا بلاگ
  • لوکس بلاگ

تفاوت وبلاگ ها و وبسایت ها

وبلاگ ها و وبسایت ها در نگاه اول شباهت های زیادی دارند. خیلی از کسانی که با دنیای وب سروکار زیادی ندارند احتمالا متوجه این تفاوت ها نمیشوند .

وبلاگ‌ها از متن و رسانه های صوتی و تصویری که با ترتیب زمانی (ابتدا جدیدترین مطالب) ارائه می شوند، تشکیل شده‌اند که اغلب توسط یک فرد به روز رسانی می شود.

اما وبسایت ها یک صفحه وب با آدرس منحصر به فرد هستند که بر روی وب سرور میزبانی می‌شوند و از پروتکل HTTP برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند. یک صفحه وب با استفاده از آدرس (URL) از طریق مرورگر وب قابل دسترسی است.

اکثر وب سایت‌ها با یک صفحه اصلی شروع می‌شوند. با استفاده از لینک‌هایی که در صفحه اصلی وجود دارد می‌توان به مطالب دیگر صفحات دسترسی پیدا کرد.

در کل وبلاگ ها اغلب برای نوشتن یک مطلب به کار میروند و حالت ساده ای نیز دارند. ولی وبسایت ها از ساختار پیچیده تری برخوردار هستند. وبسایت ها کاربرد‌های مختلفی همچون شخصی، تجاری، فروشگاهی، دولتی، سازمان های غیر انتفاعی و… دارند که معمولا با موضوع و هدف خاصی طراحی می شوند.

ما را در شبکه های اجتماعی و پیامرسان ها  دنبال کنید

دریافت خبرنامه

برای دریافت جدید ترین مطالب و نوشته های سایت ایمیل خود را برای ما ارسال کنید